Jest to jedno z najbardziej wartościowych, ale też trudnych pytań, które możemy zadać sobie jako rodzice. Wymaga od nas sporej dojrzałości emocjonalnej, otwartości, a także zdrowego dystansu do siebie.
Z miłości i troski o dobro naszych pociech, w dobrych intencjach, często nieświadomie przyczyniamy się do doświadczania przez nie dodatkowego stresu.
Wiele trudnych, problematycznych zachowań dziecka wynika właśnie z nadmiernego stresu. „Niegrzeczne” dzieci to najczęściej dzieci przeciążone nadmiarem bodźców oraz stresujących sytuacji, z którymi nie potrafią sobie samodzielnie poradzić.
Do tego potrzebują nas- kochających, uważnych opiekunów, którzy spojrzą na trudne zachowanie z nieco innej perspektywy, pomogą rozpoznać i zredukować źródła dziecięcego stresu, a także stworzą strategie, które pomogą dzieciom uspokoić się, zmniejszyć napięcie oraz odzyskać energię i dobre samopoczucie.
Na podstawie kilkuset rozmów z rodzicami, którzy zwrócili się do mnie o pomoc w regulacji emocji, swoich oraz dzieci, przygotowałam listę najczęstszych stresorów, którymi nieświadomie obciążamy nasze pociechy.
Moją intencją nie jest wywołanie poczucia winy. Jako rodzice często przedkładamy potrzeby naszych dzieci ponad swoje i pragniemy dla nich tego, co najlepsze.
Moim celem jest zwrócenie uwagi na działania, których najczęściej nie dostrzegamy, a które mogą mieć znaczący wpływ na funkcjonowanie całej rodziny.
Zachęcam, aby przeanalizować poniższą listę ze spokojem i zdrowym dystansem, a następnie zastanowić się, w jakich sytuacjach i w jaki sposób przyczyniamy się do zwiększenia poziomu stresu u naszych dzieci.
25 najczęstszych działań oraz emocji i nastrojów rodzica, które przekładają się na wzrost poziomu stresu u dzieci:
- Pośpiech rodzica oraz całe spektrum emocji z nim związanych, których doświadcza zarówno rodzic jak i dziecko. Pośpieszanie, poganianie dziecka, szczególnie w natłoku porannych obowiązków i szykowania się do pracy,
- Nerwowość, napięcie, niechęć, frustracja oraz złość rodzica, również kiedy uczucia te nie są wyrażane,
- Poczucie zmartwienia, niepokój, strach opiekuna, a także nierozwiązane, trapiące problemy, które mogą być źródłem dodatkowego stresu u dzieci, zwłaszcza kiedy jest to stan, który się przedłuża, lub towarzyszą mu silne emocje,
- Bałagan, chaos, nieprzewidywalność zdarzeń, a także reakcji rodzica,
- Podniesiony lub szorstki ton głosu, surowy wyraz twarzy,
- Krzyk, szczególnie kiedy jest on wyrazem niepanowania nad emocjami,
- Obojętność, niezwracanie uwagi na dziecko,
- Mimika twarzy wyrażająca znużenie i zniechęcenie,
- Ton gło su wyrażający zniecierpliwienie i nerwowość,
- Pretensje,
- Wygórowane oczekiwania,
- „Tłumaczenie”, prawienie kazań i morałów. Wyrażanie własnej opinii bez wcześniejszego, uważnego wysłuchania dziecka i uwzględnienia jego perspektywy,
- Wymagania nieadekwatne do wieku i dojrzałości układu nerwowego dziecka
- Porównywanie dziecka do rodzeństwa oraz innych dzieci: „Dlaczego nie możesz być taka jak Twoja siostra? Zobacz jaka jest grzeczna”,
- Krytyka „Zostaw, jak nie potrafisz”, „Jak mogłaś tego nie wiedzieć?!”, „Zobacz, co zrobiłaś!”, „Czy zawsze muszę mówić do Ciebie dziesięć razy?!”,
- Ocenianie dziecka, przyklejanie łatek i etykiet „Jesteś niegrzeczny”, „Nie można na Tobie polegać”, „Nigdy nie słuchasz”,
- Karanie dziecka. W każdej postaci,
- Zmuszanie do jedzenia, szczególnie kiedy dziecko nie jest głodne lub potrawa mu nie smakuje,
- Odsyłanie dziecka do kąta, własnego pokoju, zamykanie za karę w łazience, izolowanie się od dziecka, które przeżywa silne emocje i potrzebuje wsparcia spokojnego, opanowanego rodzica,
- Zmuszanie do natychmiastowego uspokojenia się: „Przestać już płakać”, „Uspokój się”, „Jak nie przestaniesz płakać to nie będę się z Tobą już bawić”,
- Zadawanie bólu fizycznego- popychanie, szarpanie, mocniejsze chwytanie za rękę, rzucanie w emocjach na łóżko, dawanie klapsów. Działania, które są rezultatem nieradzenia sobie rodzica z własnymi emocjami,
- Izolowanie się emocjonalne, obrażanie się na dziecko, nieodpowiadanie, niereagowanie na próby kontaktu podejmowane przez dziecko,
- Obwinianie dziecka, zawstydzanie, zrzucanie na nie całej winy i odpowiedzialności za zaistniałą sytuację,
- Kłótnia z partnerem bądź inną osobą na oczach dziecka,
- Manipulowanie dzieckiem, nastawianie dziecka przeciwko drugiemu rodzicowi (częste zwłaszcza po rozstaniu się rodziców)
Warto pamiętać, że im więcej stresu doświadcza nasze dziecko, tym silniej odbiera kolejne impulsy i trudniej jest mu powrócić do naturalnego stanu równowagi, który charakteryzuje się spokojem, uważnością oraz koncentracją.
W jaki sposób poznać, że dziecko przeżywa nadmierny stres?
- Łatwo się denerwuje, popada w złość z powodu drobiazgów i trudno jest mu się uspokoić
- Ma trudności z koncentracją, skupieniem uwagi i uważnością
- Zdaje się nie słuchać i nie jest skore do współpracy
- Doświadcza silnych emocji, smutku, przygnębienia, niepokoju, irytacji, złości
Nasze dzieci potrzebują łagodnej, pełnej miłości troski. Rodziców, którzy pomogą się uspokoić, przywrócić równowagę i odnaleźć wewnętrzny spokój i harmonię. Ale także rodziców, którzy potrafią zadbać o siebie i swoje emocje, ponieważ trudno być spokojną, bezpieczną przystanią dla dzieci, samemu doświadczając nadmiernego stresu, zmartwień i silnych emocji. Każda zmiana zaczyna się od nas samych.
Życzę nam wszystkim, abyśmy każdego dnia odnajdowali w sobie coraz więcej uważności i przestrzeni na życzliwe towarzyszenie dziecku, a także łagodności i uważności na własne potrzeby, w coraz bardziej stresującym dla nas wszystkich świecie.
Jeżeli chcielibyście skorzystać z dodatkowego wsparcia i wspólnie przyjrzeć się trudnym, problematycznym zachowaniom lub poznać sprawdzone techniki i metody radzenia sobie z emocjami, zapraszam na konsultację.